استراتژی های سازمان در حوزه دولت الکترونیکی
حوزه مديريت و راهبري
استراتژي 1- افزايش بهرهوري و بهينهسازي در خصوص هزينهها و خدمات در راستاي مديريت و كاهش هزينههای مربوط
استراتژي 2- تحقق تعالي سازماني سازمان با توجه به نظامهاي موثر منابع انساني ( ارزيابي عملكرد، پاداش، تنبيه و .. ) در راستاي ارتقاء اثربخشي سازماني و كاهش بروكراسي و مديريت بهينه تجهيزات
استراتژي 3- ايجاد و توسعه نظام مديريت دانش در خصوص ( توليد، توزيع و كاربرد) و توجه به نقشهاي CKO، CTO ، CIO در ساختار مديريت فناوري اطلاعات سازمان
استراتژي 4- استفاده و توسعه از نظام هوشمند در وضعيتهاي ايستا و پويا و تحقق ابعاد مرتبط با مديريت يكپارچه سازمانی
استراتژي 5- افزايش تعاملات و ارتباطات با دستگاههاي مرتبط با سرمایه گذاری و تقويت NGO هاي مربوط در اين حوزه و بكارگيري و استفاده از منابع اطلاعاتي آنان در مديريت و توسعه سرمایه گذاری خارجی
استراتژي 6- مديريت متمركز فناوري اطلاعات با توجه به سياستها و برنامههاي اجرايي در سازمان و اعمال حاكميت و سياستگذاري متولي و يا بازوي اجرايي فناوري اطلاعات
استراتژي 7- بكارگيري سياستهاي مديريت ارشد اطلاعات(CIO) در سازمان
استراتژي 8- حفظ و نگهداري روابط و ارتباطات با سازمانها و ديگر موجوديتهاي دولتي كه ميتوانند بر سياستها و عمليات فناوري اطلاعات و زيرساختها و تعاملات سازمان تاثير بگذارند.
استراتژي 9- بكارگيري سياستهاي مشاركتي و سرمايهگذاري در خصوص ICT در دو بخش دولتي و خصوصي جهت توسعه ICT و تحقق سازمان الكترونيكي و هوشمند
نيروي انساني، آموزش و فرهنگسازي
استراتژي 10- بكارگيري سياستهاي توسعه و تخصصي نمودن نيروي انساني در حوزه IT ( تعديل، جذب، تخصيص و افزايش كيفيت نيروي انساني) و ايجاد، حفظ و افزايش سطح بالاي آگاهي و دانش فني پرسنل فني، كارشناسان و مديران
استراتژي 11- استفاده از مشاوران و پيمانكاران مجرب و داراي رتبه در حوزه كسب و كار و تخصص ICT سازمان
استراتژي 12- فرهنگسازي و آگاهسازي سرمایه گذاران در خصوص قوانین و مقررات و تعاملات با سازمان
استراتژي 13- استفاده از استراتژي شفاف بودن و پاسخگو بودن در خصوص اطلاعرساني و آگاهسازي سرمایه گذاران خارجی و استفاده از شيوههاي نوين آموزشي و فرهنگسازي كاركنان و ذینفعان
استراتژي 14- تدوين برنامه آگاهسازي و تربيت نيروي انساني در جهت امنيت اطلاعات سازمان
سيستمهاي كاربردي و خدمات الكترونيكي
استراتژي 15- مكانيزه كردن خدمات سرمایه گذاری و تامین منابع مالی خارجی در راستاي كسب و كار و ارائه خدمات نوين اطلاعات ( خدمات و سرويسهاي الكترونيكي )
استراتژي 16 - بهبود كيفيت و نوآوري خدمات و سرويسها و توزيع متناسب و عادلانه آنها در سطح کشور و براي تمامي ذینفعان و نهادينه كردن سرمایه گذار مداري
استراتژي 17- ارائه خدمات الكترونيكي و خدمات زيرساختي و اطلاعاتي با تحقق شبكه جامع سرمایه گذاری و پايگاه GIS و مبتنی بر BPMS
استراتژي 18- افزايش و تقويت سامانههاي چند محوره كاربردي در خصوص ارتباطات و تعاملات با جامعه ذينفعان در راستاي كشف نيازهاي واقعي سرمایه گذاران و مشاركتهاي بین المللی
استراتژي 19- فراهم سازي استانداردها، ابزارها و متدولوژيهاي جديد توسعه سيستم نرمافزاري
استراتژي 20- استقرار كليه سيستمهاي عملياتي اطلاعاتي در يك واحد و يكپارچه نمودن آنها (EAI ) و لحاظ نمودن مباحث Workflow base و Web base و مبتني بر GIS
استراتژي 21- ارتقاء سايت اينترنتي و ايجاد سايت و پورتال پويا سازمان و تحت پوشش دادن كليه تعاملات درون و برون سازماني و ارائه خدمات الكترونيكي و همچنین ارزیابی و پایش خدمات الکترونیکی سازمان
زيرساخت فني
استراتژي 22- ايجاد، توسعه و نگهداري شبكههاي اختصاصي ( فيبر نوري، بيسيم و محلي ) و مركز داده
استراتژي 23- اتخاذ سياستي مبتني بر يكپارجهسازي، تجهيز و بهروزرساني تمام شبكهها و راهاندازي شبكه جامع سازمان
استراتژي 24- تدوين و پيادهسازي چارچوب و استاندارد مطلوب جهت تامين، تجهيز، تخصيص و ارتقاء كامپيوترها براي سطوح مختلف كاربري و بكارگيري روشهاي تخصيص منابع نوين پشتيباني PC ها و سخت افزارهای موجود سازمانی
استراتژي 25- راهاندازي و اجراي سيستم مديريت جامع امنيت اطلاعات بر مبناي استانداردهاي بين المللي و سند ملي كشور
استراتژي 26- تامين مطلوب امنيت اطلاعات به منظور تداوم كسب و كار حياتي سازمان و آمادگي در جهت مقابله با حوادث امنيت اطلاعات ( در راستاي سازمانی الكترونيكي و هوشمند ) و رعایت اصول پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات
استراتژي 27- تعيين خط مشي امنيت اطلاعات و مديريت مخاطرات منابع سازمان
استراتژي 28- استفاده بهينه از تجهيزات و منابع بومی کشور
استراتژي 29- اعمال سياستهاي برونسپاري جهت تامين، توليد و توسعه شبكه، سختافزار و نرمافزار و خدمات پشتيباني