علیشیری اعلام کرد:رسانه های مسئولیت گرا در شرایط اقتصاد مقاومتی

علیشیری اعلام کرد:رسانه های مسئولیت گرا در شرایط اقتصاد مقاومتی
بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در همایش ملی رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتی در تشریح روند تحریم ها به سه دوره اشاره کرد و گفت: اولین تحریم ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به صورت یکجانبه از سوی آمریکا اعمال شد و دوره دوم تحریم ها از سال 1996 میلادی در زمانی اعمال شد که دستاوردهای اقتصادی علی رغم فشارهایی که ایجاد کرده بودند بیشتر شد و آنها احساس کردند که برد استراتژیک ایران به ویژه در منطقه و دنیا، بیشتر شده است.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ،وی با تاکید بر این مطلب که دستاویز اصلی دشمنان برای اعمال تحریم ها دستاوردهای هسته‌ای کشور است،گفت: دشمنان در تحریم هایشان تناقض های زیادی دارند چرا که آنها می گویند با مردم کشور، مشکلی ندارند و تنها بحث انرژی هسته ای مطرح است اما این سوال به وجود می آید که چرا آنها بنزین، کالاهای صنعتی، تجهیزات صنعتی ، قطعات هواپیما و حتی دارو را تحریم کردند.

به گفته علیشیری ،هدف فاز اول تحریم ها این بود که ایران نتواند با نگرش های جدید، به عنوان الگوی ملت های مظلوم و در حال توسعه قرار گیرد و محدود کردن برد و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی و مهار رشد اقتصاد ایران بود که البته با تحمیل جنگ همراه بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای نخستین بار در سال 1995 با تصویب قانونی در آمریکا حرکت به سوی محدودیت تجاری برای ایران و عدم سرمایه گذاری در گستره وسیعتر ایران آغاز شد.
وی ادامه داد: در سال 1996 این حرکت ادامه پیدا کرد و هر گونه سرمایه گذاری به ویژه در بخش نفت و گاز و با سقف سرمایه گذاری 20 میلیون دلار مورد تحریم قرار گیرد،سپس در شرایطی که احساس شد میزان تاثیر‌گذاری کشور در معاملات بین المللی بیش از گذشته در حال شکل گیری، تلاش برای اجماع بین المللی و رفتاری تحریمی با دستاویز هسته ای و سپس موضوع حقوق بشر پیگیری شد.
علیشیری اضافه کرد: فاز سوم تحریم ها قطع نامه 1929 شورای امنیت بود که هدف از آن محدودیت فروش کالا با مصارف دوگانه برای اقتصاد ملی و ایجاد محدودیت های مالی بود و پولی بود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری با اشاره به تشدید تحریم ها در دو سال گذشته اشاره کرد که از سپتامبر سال 2010 تاکنون بیش از هفت قطعنامه تحریمی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به همراه چندین حکم اجرایی صادر شده است  که عمده محورهای آن بر تحریم بانک مرکزی، تحریم های بیشتر نفتی و معاملات اوراق مشارکت ارزی و معاملات مالی و پولی بوده است.

معاون وزیر اقتصاد در عین حال خاطر نشان کرد :فشارهای اقتصادی ناشی از قطعنامه های متعدد با قانون جدید تحریم توسط آمریکا در 6 فوریه گذشته محدودیت های بیشتری را برای نقل و انتقالات ارزی ایجاد نمود به گونه ای که صرفاً دسترسی به کالاهای محدود را در مقابل فروش نفت اجازه داده است.
علیشیری با اشاره به ظرفیت های بالای اقتصاد کشور برای مقابله با محدودیت های شکننده کشورهای غربی گفت: این فشارهای با یک بسته سنگین فعالیت های روانی و تبلیغاتی توسط نهاد ها و رسانه های غربی همراه بود که همه تلاش های خود را معطوف به فشار به افکار عمومی داخلی، ارائه تصویری نامطلوب از اقتصاد کشور و تأثیر بر افکار بین المللی متمرکز نموده است.
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری با اشاره به رشد شاخص های اقتصاد کلان، بازار سرمایه و تجارت خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و انجام برخی اصلاحات بنیادی و ساختاری در اقتصاد کشور در طی سال های اخیرگفت: این روند نشان می دهد که اعمال محدودیت های اقتصادی نمی تواند مانع رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

وی با اشاره به اثرات متقابل تحریم بر اقتصاد کشورهای اروپایی خاطر نشان کرد که در حوزه تامین مالی خارجی که محدودیت هایی را برای دسترسی به منابع قرضی کشور ایجاد کرده است موجب شده است که هم بانک های اروپایی، شرکت های بیمه ای آنها و حتی عرضه کنندگــان کالا و خدمات آنها از این قطع رابطه آسیب جدی ببینند.

علیشیری  در عین حال خاطر نشان کرد :اقتصاد مقاومتی شامل مجموعه ای از سیاست ها، راهبردها و مکانیزم های اجرایی است که باید با مفروض انگاشتن رشد اقتصادی کشور، تاکتیک های منعطف و متغیری را برای نیل به اهداف توسعه ای به خدمت بگیرد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به نقش رسانه ها در اقتصاد مقاومتی گفت که رسانه ها برای مقابله با پدیده ایران هراسی باید با بازنگر ی در نقش و رسالت خود بپردازند.
علیشیری تاکید کرد رسانه ها در شرایط اقتصاد مقاومتی باید دردرک صحیح از شرایط موجود مسئولیت گرا و به دنبال حداکثرسازی مشارکت عمومی باشند.لذا ویژگی توسعه گرایی و نقد مشفقانه و عالمانه موجود می تواند در شرایط گذار اقتصادی موجب نشاط و همراه سازی بدنه مردمی در اقتصاد تحریمی شود.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری تاکید کرد بیش از پنجاه درصد از میزان موفقیت از شرایط تحمیلی و ناعادلانه اقتصادی و مقابله با پدیده ایران هـراسی همراه سازی مخاطبان در سطـوح ملی و بین المـللی است که نقش همه رسانه ها در این میان تعیین کننده است. رسانه ها باید تبیین درستی های متناقض های رفتاری تحریم و عمل آن به مخاطبان ارائه دهند.

علیشیری با اشاره به نقش روابط عمومی دستگاه ها بویژه نهادهای اقتصادی تاکید کـرد که حضور در عرصه بین المللی و ارائه تصویری صحیح، واقعی و درست از ظرفیت های اقتصادی کشور و دستاوردهای آن و حضور در سطح بین المللی یکی از وظایف جدید و مورد نیاز است که انتظار می رود این نقش برای روابط عمومی دستگاهها و با تعامل مثبت با رسانه ها به مقابله با پدیده ایران هراسی بپردازد. وی همچنین خواستار بازتعریف کارکردهای روابط عمومی ها در شرایط تحریمی شد.
علیشیری با اشاره به چاپ دومین اثر بین المللی گزارش اقتصاد ایران در سال 2013، این اقدام را یکی از فعالیت های موثر سازمان سرمایه گذاری برای گفتگوی مثبت و سازنده با مخاطبان بین المللی دانست.

این مقام مسئول در عین حال خاطر نشان کرد : در رسانه های بیگانه فضای تبلیغاتی بسیار سنگینی علیه اقتصاد ایران و شرایط اقتصادی آغاز شده به گونه ای که برخی از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است و از طریق تهدید و تطمیع های آشکار و پنهان مانع ورود آنها به اقتصاد کشور می شوند. اما ظرفیتهای بالای اقتصادی کشور و پوشش های حمایتی قانونی از سرمایه گذاران خارجی موجب حضور مؤثر آنها شده است.

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ۱۰:۱۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


تماس با ما

تهران ، میدان امام خمینی (ره) خیابان باب همایون خیابان صور اسرافیل خیابان داور - وزارت امور اقتصادی و دارایی -  سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران

بارکد2

صندوق پستی: 4618/ 11365
 
ساعت کاری سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 می باشد.
MAP