بر پایه گزارش آنکتاد : آخرین اقدامات اصلاحی کشورهای جهان برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی منتشر شد

بر پایه گزارش آنکتاد : آخرین اقدامات اصلاحی کشورهای جهان برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی منتشر شد
به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ,سازمان توسعه و تجارت ملل متحد موسوم به آنکتاد اخیرا گزارشی با عنوان خط مشی سیاستگذاری در خصوص اقدامات کشورهای مختلف در خصوص جذب سرمایه گذاری منتشر خارجی منتشر کرده است .


بر اساس این گزارش ،  در دنیای رقابتی کنونی، کشورها به اهمیت مقولۀ سرمایه­ گذاری داخلی و خارجی کاملاً پی برده و از تمامی مکانیزمها و امکانات خود در راستای جذب حداکثر سرمایه­ ها و هدایت آنها استفاده می­ نمایند.


این گزارش می افزاید : کشورها حسب چشم­ اندازها، اهداف و زیرساختهای خود در حوزه­های مختلف، ابزارها و شیوه­ های گوناگونی را نیز جهت جذب سرمایه خارجی و حتی داخلی بکار می­ برند. اینکه برخی کشورها اقدام به کاهش نرخ مالیات و برخی دیگر اقدام به افزایش نرخ مالیات می­نمایند و یا اینکه برخی از آنها اقدام به خصوصی­ سازی و آزادسازی سرمایه­ گذاری و برخی دیگر اقدام به ملی نمودن صنایع خود می­ نمایند، در واقع تفاوت در چشم اندازها و وضعیت زیرساختهای کشورها دارد.


بر اساس گزارش آنکتاد برخی کشورها در فرایند سرمایه­ گذاری به دو مساله مهم، تاثیر محیط بین المللی بر فرایند جذب سرمایه­ گذاری خارجی و اهمیت وضعیت کمی و کیفی زیرساختهای داخلی (اقتصادی، حقوقی، صنعتی و ..) در فرایند جذب سرمایه­ گذاری خارجی و داخلی به خوبی واقف هستند.


تاثیر محیط بین­ المللی بر  جذب سرمایه­ گذاری خارجی

این گزارش می افزاید : کشورها در تلاش هستند تا به بهترین نحو از ظرفیت های بین­ المللی در راستای جذب سرمایه­ گذاری خارجی استفاده نمایند به صورتی که  کشورها در ابتدا ظرفیتها و پتانسیل­ های داخلی خود را به خوبی شناسایی و سپس از طریق رایزنی های بین­ المللی و عضویت در موافقت­ نامه­ های دو یا چند جانبه سعی در معرفی این ظرفیتها به سرمایه­ گذاران خارجی دارند.


بر پایه این گزارش ، عضویت در موافقت نامه­ های تجاری بین­ المللی علاوه بر اینکه امکان معرفی ظرفیتها و فرصتهای سرمایه­ گذاری برای کشورها را فراهم می­ نماید، در ایجاد همگرایی و یکپارچگی در فرایندهای جذب سرمایه خارجی نیز کمک شایانی می­ نماید. به عبارت دیگر در قالب این موافقت­ نامه­ ها و پس از اطلاع کشورها از امکانات و زیر ساختهای یکدیگر، می­توانند مهمترین موانع و نارسایی­ ها را در زیر ساختهای داخلی و خارجی شناسایی و در راستای مرتفع نمودن آنها اقدام نمایند و از این طریق یکپارچگی مابین فرایندها و اقدامات در زمینه جذب سرمایه­ گذاری خارجی افزایش خواهد یافت.

اهمیت وضعیت کمی و کیفی زیر ساختها

این گزارش تصریح می کند : کشورها به دنبال بهبود و ارتقاء کمی و کیفی زیر ساختهای خود ( حقوقی، اقتصادی و غیره )  جهت افزایش جذب سرمایه­ گذاری داخلی و خارجی می­باشند. در همین راستا کشورها از ابزاهایی مانند وضع قوانین جدید، افزایش برخی حمایتها، تغیر نرخ مالیاتها بهره جسته­ اند و به عبارت دیگر کشورها از طریق بهبود زیرساختهای خود به دنبال جذب سرمایه­ خارجی و همچنین توسعه سرمایه­ گذاری توسط شهروندان خود می­ باشند.

سیاستها و اقدامات مرتبط کشورها برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

 لازم به ذکر است هفت کشور از هفده کشور مذکور اقدام به آزاد سازی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنایع خاص، تایید و تشویق ورود و خروج FDI  نموده­ اند که اطلاعات و اقدامات مربوط به این هفت کشور درجدول شماره (1) ارایه شده است و از سوی دیگر پنج کشور نیز محدودیت هایی در راستای سرمایه­ گذاری مسقیم خارجی وضع نموده­ اند که اطلاعات مربوط به این کشورها نیز در جدول شماره (2) ارایه شده است و در پایان نیز دو کشورمحدودیتهایی در سیاستهای انرژی خود اعمال نموده­ اند.

جدول شماره (ا): اقدامات انجام شده توسط هفت کشور مختلف در راستای جذب سرمایه خارجی

ردیف

نام کشور

برخی از اقدامات انجام شده در راستای جذب سرمایه خارجی

1

الجزایر

ارایه مشوقهای جدید به شرکتهای خارجی باهدف سرمایه­گذاری اینگونه شرکتها در منابع انرژی غیر متعارف مانند: استخراج نفت ته نشین شده در ماسه

2

چین

ساده سازی فرایند گردش سرمایه و تبدیل پول توسط شرکتهای خارجی

3

هند

افزایش سقف درصد مالکیت خارجی در شرکتها در سرمایه گذاریهای مستقیم خارجی از 49% به 74%

4

میانمار

تصویب قانون جدید که بر اساس آن در قراردهای مابین خارجیان و شهروندان میانماری، هر میزان درصد مشارکت بر اساس توافق طرفین، مورد قبول دولت نیز می­باشد. همچنین اعمال تمهیداتی با هدف افزایش جذب نیروی کار داخلی در سمتهای تخصصی و توسعه معافیت­های مالیاتی تا پنج سال

5

کانادا

خریداری شدن دو شرکت Progress و Nexen  کانادا، توسط شرکت نفتی پتروناس مالزی و شرکت ملی نفت چین

6

ژاپن

انجام اقدامات متعدد اقتصادی مانند تسهیل توسعه کسب و کار در بازارهای خارجی با هدف احیای اقتصاد ژاپن

7

پاکستان

ارایه پوشش های بیمه­ای از جمله بیمه در برابر تروریسم ( تا سقف 500000$) با هدف جذب سرمایه گذار خارجی

 

همانطور که در جدول شماره(1) نیز ارایه شده است کشورها از مکانیزمهای متعددی جهت جذب حداکثری سرمایه­ گذاری خارجی استفاده نموده­ اند. در ادامه و در جدول شماره(2)، برخی محدودیتهای اعمال شده توسط پنج کشور در فرایند FDI نشان داده می­شود.

جدول شماره (2): برخی محدودیتهای اعمال شده در فرایند سرمایه گذاری مستقیم خارجی

ردیف

نام کشور

برخی از محدودیتهای اعمال شده در فرایند FDI

1

بنین، سریلانکا و مجارستان

ممنوعیت مالکیت زمین توسط خارجیان

2

بولیوی

ملی نمودن برخی شرکتها و صنایع

3

کانادا

وضع قوانین سختگیرانه با هدف بررسی و نظارت ورود سرمایه­گذاریهای مستقیم خارجی در شرکتهای دولتی کانادا. بر اساس این معیار، موارد ذیل می­بایست به هنگام جذب FDI مد نظر قرار گیرد:

 الف) درصد کنترل و تاثیر شرکت دولتی سرمایه­پذیر در بازار کسب و کار کانادا ب) درصد کنترل و تاثیر شرکت دولتی سرمایه­پذیر در صنعتی که شرکت مذکور فعالیت می­نماید ج) چگونه و کدام کشور خارجی فضای کسب و کار کانادا را کنترل و بر آن تاثیر خواهد گذاشت (از طریق سرمایه گذاری در شرکت دولتی)

 

مخاطبان و علاقمندان برای مشاهده متن کامل گزارش به سایت سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران به نشانی www.investiniran.ir   مراجعه نمایند.

 

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ ۰۹:۲۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


تماس با ما

تهران ، میدان امام خمینی (ره) خیابان باب همایون خیابان صور اسرافیل خیابان داور - وزارت امور اقتصادی و دارایی -  سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران

بارکد2

صندوق پستی: 4618/ 11365
 
ساعت کاری سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 می باشد.
MAP