گفتگوی اختصاصی با معاون وزیر نیرو :دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت آب و برق / خرید تضمینی محصولات تولیدی انرژیهای تجدید پذیر به مدت 5 سال

گفتگوی اختصاصی با معاون وزیر نیرو :دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت آب و برق /  خرید تضمینی محصولات تولیدی انرژیهای تجدید پذیر به مدت 5 سال
علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و امور اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، به سرمایه گذاران خارجی توصیه می کند که فرصتهای سرمایه گذاری در بخش آب و برق ارزش مطالعه و بررسی دقیق دارند و خرید تضمینی دولت از سرمایه گذاران دغدغه آنها را جهت ریسکهای تجاری کاهش می دهد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو  از جمله مدیرانی است که مشکلات را به خوبی در حوزه خود می شناسد و دارای فوق لیسانس مهندسی هیدرولیک از موسسه بین المللی دلفت هلند و دانشجوی دکترای هیدرولیک (در مرحله دفاع از پایان نامه )از دانشگاه دولتی کانت فرانسه است .


دائمی با رویی گشاده حتی انتقادات ما را دقیق گوش می کند و پاسخهای خود را صادقانه ارایه می کند.


دائمی به سرمایه گذاران خارجی توصیه می کند که فرصتهای سرمایه گذاری در بخش آب و برق ارزش مطالعه و بررسی دقیق دارند و خرید تضمینی دولت از سرمایه گذاران دغدغه آنها را جهت ریسکهای تجاری کاهش می دهد.


روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری قصد دارد در سلسله مصاحبه هایی با حضور مدیران اجرایی بخش دولتی و مدیران بخش خصوصی و به ویژه سرمایه گذاران خارجی  چالشهای بخشی در اقتصاد کشور را واکاوی نماید و راه حلهای این مشکلات را از بخش دولتی جویا شود.


مصاحبه با دکتر دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در پی می آید :


بر اساس اسناد بالادستی  از جمله ماده 29 اصل 44 قانون اساسی و ماده 133 تا 135 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص افزایش توان تولیدی  برق و خصوصی سازی و واگذاری نیروگاههای دولتی به بخش خصوصی عموما چالش هایی در حوزه  سرمایه گذاری وجود دارد ،نظر شما در خصوص این مشکلات چیست؟


مسئله درستی را اشاره کردید ،سیاست های اصل  44  قانون اساسی تولید آب و برق  توسط بخش خصوصی را تقویت می کند و بر اساس قانون باید خصوصی سازی در بسیاری از  وظایف تصدی گری و اجرایی وزارت نیرو به بخش خصوصی واگذار  شود ، اما علیرغم تلاش های زیادی که صورت گرفته ما نتوانستیم در عرصه هایی  نتایج خوبی را کسب نماییم.


این عرصه ها چیست ؟

یکی از این دو عرصه استفاده از بخش خصوصی برای مهار استحصال آب  بوده است. بخش عمده تاسیسات  نمک زدایی در ایران توسط بخش خصوصی انجام می شود که به عنوان ظرفیت مهمی برای سرمایه گذاری  خارجی  در کشور است و این مشوق بخشی برای خرید تضمینی آب استحصالی توسط بخش خصوصی توسط دولت طراحی شده است .


ما در ایران 2500 کیلومتر سواحل آب های شور داریم که در قسمت های شمال و  جنوب کشور وجود دارند و این فرصت وجود دارد  که با تکنولوژی های مختلف سرمایه گذاری در آن صورت گیرد که نیازمند فعال سازی بخش خصوصی در این بخش  است.


آیا ردیف قانونی در این بخش پیش بینی شده است؟

بله، اتفاقا ردیف قانونی در این بخش داریم و اعتبار  برای آن پیش بینی شده است که بر اساس قرار دادهای ساخت،بهره برداری و انتقال ((BOT  می باشد که بعد از سوددهی تاسیسات به دولت واگذار می شود.


یکی از عمده دغدغه های بخش خصوصی نبود قرارداد شفاف و عدم اجرایی شدن قرا دادها توسط بخش دولتی  از جمله پرداخت هزینه های تولید آب و برق است و عنوان می کنند که  با افزایش هزینه ها هیچ گونه حمایتی نمی شود . اگر جنابعالی ایران را با کشورهایی   مثل عمان مقایسه کنید می بینید که که نیروگاه ها کاملا خصوصی شده است  و نیروگاه دولتی وجود ندارد ارزیابی جنابعالی چیست ؟


مهمترین مشکل سرمایه گذاری بخش خصوصی ،تضمین یک قیمت عادلانه خرید خدمات است .قوانین و دستور العمل های لازم برای سرمایه گذاری داریم و آب و برق از آنجا که تعرفه های پایینی دارد ،طبعا  شوک های اقتصادی در کل کشور ایجاد می کندکه این ارقام جوابگوی هزینه های سرمایه گذاری نیست .


با آمدن دولت جدید تلاش هایی اخیرا صورت گرفته تا بتوانند از سرمایه گذاری در حوزه آب و برق حمایت نمایند ،که در ابتدای اسفند ماه تغییر تعرفه آب  و برق بوده است که 20 تا  25 درصد افزایش داشته است که این روند همراه با تغییرات تورمی می تواند به نفع سرمایه گذار و تولید کننده باشد .


مشکل عدم رضایت برخی از سرمایه گذاران چیست ؟

مهمترین خصوصیات سرمایه بازده و امنیت است که بخشی از مشکلات به وجود آمده به تحریم مربوط است که  شوک این تحریم باعث شد که تعهدات به خوبی عمل نشود. وزیر نیرو مهمترین محور فعالیتش حل کردن این مشکلات است . ویژ گی دیگر  سرمایه، فرار بودن آن  است و هر سرمایه گذاری چنانچه ببیند در منطقه یا کشوری سود آور نیست،نسبت به انتخاب محل سرمایه گذاری تجدید نظر می کند.


همانطوریکه می دانید 50 درصد برق ما در کشور توسط بخش خصوصی تامین می شود و بسیاری از تولیدکنندگان رضایت ندارند ودلیل آن این است تعهدات پرداخت هزینه ها به خوبی انجام نشده است .


نگاهی که اصلاح رویه ها را در پی دارد، این مشکلات را بر طرف می کند و در سال 1393 این موانع و مشکلات بر طرف خواهد شد چون از یک طرف تعرفه های آب و برق اصلاح شده است و حالت اقتصادی پیدا می کند و از سوی دیگر این سیستم ها به صورت خودگردان  اداره  خواهد شد که تمام مشکلات بعد از هدفمندی های یارانه ها در طول این مدت برطرف می شود. به هر حال تولید کنندگان باید از موسسات  بیمه ای برای کنترل کردن  برخی از ریسک های تولید  بهره  مند شوند.


چه فرصتهایی برای سرمایه گذاری وجود دارد ؟


بر اساس قوانین موجود ،امکان تولید برق تجدید پذیر به صورت گسترده و با ارائه مشوق ها و حمایت ها ی لازم از سوی دولت امکان پذیر است. برق تجدید پذیر برقی است  که از نیروگاه های خورشیدی ،بادی و با استفاده از انرژیهای نو و پاک تولید می شود. قیمت برق تجدید پذیر امسال تغییر اساسی  داشت که قیمت از 1860 به 4442 ریال افزایش یافت که افزایش 3 برابری است و قیمتی که به هموطنان 533 ریال می فروشیم از تولید کنندگان برق تجدید پذیر 4442 ریال خریداری می کنیم که عملا فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است  که قراردادهای خوبی در این بخش بسته شده است.


در قالب قوانین و آیین نامه های صورت گرفته 5  سال خرید تضمینی برق تجدید پذیر وجود دارد که این پروژه ها با استقبال قابل ملاحظه ای مواجه شده است که پیش بینی کردیم ظرف مدت زمان 5 سال، 5000 هزار مگا وات ظرفیت برق را افزایش دهیم یعنی سالی 1000 مگا وات برق تجدید شونده از طریق سرمایه گذاری خارجی افزایش یابد.


چه مشوقهایی برای سرمایه گذاری در بخش برقهای تجدید پذیر وجود دارند ؟

برق تجدید پذیر برق پاکی است و سازمان حفاظت محیط زیست  وکلیه دستگاه ها حمایت لازم را در این خصوص انجام می دهند  از تامین زمین و وام  بانکی   از طریق صندوق توسعه ملی  گرفته تا موارد دیگر . عموما سرمایه گذاران خارجی از این مشوقها  اطلاع ندارند .تولید برق تجدید پذیر الان پایین است و در قوانین سنواتی  مجلس  کمک بسیار زیادی  در این بخش انجام داد و امسال 22 تبصره مهم در بخش آبی در قانون بودجه 93  انجام شده است و برنامه پنج ساله پنجم کارهای خوبی در این بخش شده است .شاید برای شما جالب باشد حتی برای مصرف چاه کشاورزی  چنانچه از  انرژی های تجدید پذیر تعریف شده  استفاده شود ، میزان صرفه جویی سوخت را به تولید کننده برق که همان کشاورز می باشد پرداخت می شود  و برای سرمایه گذارانی که برق تجدید پذیر تولید می کنند سوخت انرژی را به صورت رایگان بدهیم.


در حوزه های آب شیرین کن چطور ؟

در  حوزه های آب شیرین کن که حرارت تولید شده نیرو گاهی را  می توان هم برای تولید آب استفاده کرد که دو منظوره می باشد و از طرفی  محصول خروجی تصفیه خانه های فاضلاب  که همان پساب  می باشد می تواند برای تولید متان و تولید انرژی از گاز  موجود در آن استفاده کرد.


آیا اینها نیاز به تکنولوژیهای بالا دارند ؟


بله ،همه اینها نیاز به تکنولوژی و دانش فنی دارند و برای پروژه هایی از قبیل تصفیه خانه های فاضلاب، نمک زدایی آب،ایجاد نیرو گاه های کوچک همگی نیاز به سرمایه خارجی  وجود دارد  و 60 در صد سرمایه گذاری در حوزه آب و برق نیازمند دانش پیچیده ای است  که سرمایه گذاران خارجی باید آن را بیاورند.


اگر شما مقایسه کنید تکنولوژی آب شیرین کن 10 سال پیش دارای  مصرف انرژی بالایی بود و متر مکعبی 3 هزار تومان  تمام می شد و حالا این مبلغ با ورود تکنولوژیهای بالا  به نصف کاهش یافته است و  ضریب تبدیل انرژی 35 درصد در نیروگاه ها بود که با ارتقای دانش فنی به 65 درصد رسیده است که نشان می دهد چقدر سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند در بهره وری موثر  باشد.


وضعیت سرمایه گذاری در آب بسته بندی را چگونه ارزیابی می کنید ؟


آب های معدنی  متنوعی از سبلان تا جنوب کشور داریم که در جهان مشابه آنها وجود ندارد و در خصوص انرژی  هم به این صورت است که  ما 300 روز در ایران آفتاب داریم  که می تواند پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در بخش انرژیهای خورشیدی  باشد.


آب بسته بندی نیز  از سایر بخش هایی است که برای جذب سرمایه گذاری جاذبه دارد . اگر نگاهی به کشورهای همسایه بیاندازید می بینید که آب بسته بندی را از فواصل دور حمل می کنند و شاید بیشترین حمایت  از نظر وام و اختصاص آب ، از پروژه های آب معدنی صورت می گیرد .


ارتباط ارتقای فضای کسب و کار و سرمایه گذاری  در ایران را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ببینید ما نتوانسته ایم هم افزایی بین نهادهای مختلف ایجاد کنیم،  اگر می بینید رشد سرمایه گذاری در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه کند است علت این است که همه یکپارچه عمل نمی کنیم و پیش بینی من این است رتبه کسب و کار بهبود می یابد ولی مطلوب نمی شود. درست است در رتبه فضای  کسب و کار رتبه  خوبی نداریم ،اما در شاخص نیروی انسانی رتبه خوبی داریم ولی در عین حال باید تلاش کنیم تا مشکلات  فضای کسب و کار بر طرف شود.


در سالهای اخیر بسیاری از کشورهای همسایه از روش های تامین مالی بین المللی از جمله مشارکت عمومی –خصوصی استفاده کرده اند ؟ استفاده وزارت نیرو از این مدلها برای سرمایه گذاری چگونه است ؟


ما روشهای تامین منابع مالی را به خوبی  از نظر تئوریک می شناسیم  و از بعد نظری مسلط هستیم ولی چقدر در عملیاتی کردن  آن موفق هستیم دو موضوع متفاوت است  .می دانید فاینانس ما بسیار محدود است و عملا فاینانس های دولتی در سالهای اخیر به کشور آمده است در حالیکه باید موسسات مالی دولتی و خصوصی در محیطی رقابتی عمل کنند که عملا مطالعاتی در این خصوصی در حال انجام است .


زمانیکه من معاون آب بودم در بسیاری موارد سرمایه گذار پنجره ورود به کشور را نمی شناخت. به همین دلیل همکاران من با تشکیل تیمهایی در این خصوص که طرحهای جامعی آماده شده است می خواهیم از روشهای تامین مالی بین المللی و همچنین راهنمای سرمایه گذاری در بخش آب و برق را در آینده ای نزدیک فراهم نماییم.

پیام شما به سرمایه گذاران خارجی چیست؟

پیام من  به همه سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی این است که  این  حوزه را به خوبی مطالعه نمایندو این فرصت  را به صنعت  آب و برق  بدهند .با توجه به مواهبی که در ایران وجود دارد  و مجموعه ظرفیت های آب و برق از جمله استحصال آب از دریا  در مقایسه با کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله کویت ظرفیت انرژی فوق العاده ای در ایران وجود دارد  که در کنار آن انبوهی از ظرفیت های کشاورزی شیرین کننده وجود دارد که آماده برای سرمایه گذاری می باشد  در کنار آن دولت نیز از همه سرمایه گذاران در این حوزه حمایت می کند.


۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ۰۹:۵۳

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


تماس با ما

تهران ، میدان امام خمینی (ره) خیابان باب همایون خیابان صور اسرافیل خیابان داور - وزارت امور اقتصادی و دارایی -  سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران

بارکد2

صندوق پستی: 4618/ 11365
 
ساعت کاری سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 می باشد.
MAP