جستجو
ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1404
Menu

SLA

توافقنامه سطح خدمت

مشاوره به سرمايه گذاران خارجی

1)مقدمه

اين توافقنامه سطح خدمات به منزله قراردادی فیمابین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، در نقش ارائه‌دهنده خدمت «ارائه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري به متقاضيان سرمايه‌گذاري خارجي» از يک سو (که از اين پس با عنوان سازمان خوانده می‌شود) و شرکت‌ها، دستگاه‌های دولتی و مردمی که خواهان دريافت خدمت یادشده هستند در نقش دريافت‌کننده خدمت از سوی ديگر (از اين پس با نام متقاضی خوانده می‌شود)، ارائه می‌شود. اين توافقنامه بر تکالیف و مسئولیت‌های هر دو رکن، عملکرد و کیفیت موردانتظار از خدمات ارائه شده و در نهايت، جرايم درنظر گرفته شده در صورت تخطی از کیفیت مورد انتظار تمرکز دارد.

2)هدف

هدف از اين توافقنامه سطح خدمت، تبیین فرآیندها و اقدامات مورد انتظار از هردوسوی توافق برای تحقق خدمت موردنظر است. این بیانیه، سطح توافق دو جانبه در خصوص اين خدمت، روش‌های نظارت و مسئولیت‌های سازمانی را در صورت لزوم مشخص می‌کند.

3)مسئولیت

در اجرای این تفاهم‌نامه، هرکدام از ذی‌نفعان متعهدند با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور و رویه‌های موجود و براساس زیرساخت‌ها و مسیرهای تعیین و اعلام شده نسبت به انجام تعهدات خود اقدام نمایند.

4)تعهدات متقابل خدمت‌گیرنده و دستگاه اجرايی

تعهدات سازمان درخصوص خدمت مشاوره به سرمايه‌گذاران خارجي به شرح زير می‌باشد:

  • پذیرش متقاضیان و برگزاری جلسات مشاوره (اعم از جلسات در محل سازمان سرمایه‌گذاری یا سایر محل‌ها و رویدادها)
  • ارائه مشاوره و راهنمايي به سرمايه گذاران خارجي درخصوص فرايند اخذ مجوز سرمايه گذاري خارجي.
  • پیگیری طی فرآیندها و تعریف پروژه سرمایه‌گذاری

تعهدات خدمت گیرنده (متقاضی) درخصوص خدمت مشاوره به سرمايه‌گذاران خارجي به شرح زير می‌باشد:

  • مراجعه به جلسات مشاوره سازمان (اعم از جلسات در محل سازمان سرمایه‌گذاری یا سایر محل‌ها و رویدادها)
  • اعلام تمایل و تبیین چهارچوب کلی برنامه سرمایه‌گذاری موردنظر برای دریافت مشاوره
  • طی فرآیندها و پیگیری تا اجرای پروژه سرمایه‌گذاری

5)هزینه‌ها و پرداخت‌ها

این خدمت به صورت رایگان صورت می‌پذیرد و در حال حاضر تعرفه‌ای جهت خدمت مشاوره به سرمايه‌گذاران خارجي برای متقاضیان وجود ندارد.

6)دوره عملکرد

این توافقنامه تا پایان سال 1404 اعتبار دارد.

7)خاتمه توافقنامه

این توافقنامه در هفت بند تدوین شده است.

سوالات پرتکرار مجوز سرمایه گذاری خارجی

1- آيا سرمايه گذاري خارجي در ايران مجاز است؟

سرمايه گذاري خارجي درجمهـــــوري اسلامي ايران براساس مقررات جاري كشور مجاز ميباشد. هر سرمايه گذارخارجي ميتواند بمنظور عمران و آبادي و انجام فعاليتهاي توليدي در هرزمينه اي - اعم از صنعتي، معدني، كشاورزي و خدماتــي - مبادرت به سرمايه گذاري نمايد. از نظر دولت جمهوري اسلامي ايران فقط سرمايه گذاريهايي مشمول مـزايا و حمايتهاي قانون تشويق و حمايت سرمايـه گذاري خارجي قرار مي گيرند كه مجوز مربوطه را براساس اين قانون دريافت نموده باشند

2- هدف از پذيرش سرمايه گذاري خارجي چيست؟

هدف از پذيرش سرمايه گذاري خارجي در كشور كمك به رشد و توسعه اقتصادي، افزايش فرصتهاي شغلي، اخذ و توسعه فن آوري و مــهــارتــهاي مديريتي همينطور ارتقاء كيفيت توليدات و افزايش توان صادراتي كشور مي باشد.

3- سرمايه گذاري خارجي در چه قالب حقوقي و قراردادي قابل پذيرش است؟

سرمايه گذاري خارجي در چارچوب كليه روشهاي مشاركت حقوقي (بصورت سرمايه گذاري مستقيم) و يا ترتيبات قراردادي قابل انجام است. منظور از ترتيبات قراردادي انواع روش هاي تامين مالي است كه در چارچوب روشهاي مشاركت مدني، بيع متقابل و انواع روشهــاي ساخت، بهره بـرداري و واگـذاري صورت مي پذيرد.

4- تعريف سرمايه گذاري خارجي چيست و چه ويژگيهائي دارد؟

تعريف سرمايه گذاري خارجي چيست و چه ويژگيهائي دارد؟ سرمايه گذاري خارجي عبارت است از بكارگيري سرمايه خارجي در فعاليتهائي كه ريسك برگشت سرمايه و منافع آن به عهده سرمايه گذار باشد كه براساس قانون سرمايه گذاري خارجي به دو روش كلي به ترتيب زير طبقه بندي شده است : الف . مشاركت حقوقي (سرمايه گذاري مستقيم) : منظورسرمايه گذاري سهمي سرمايه گذار خارجي در يك شركت ايراني اعم از جديد يا موجود مي باشد. ميزان سهم الشركه يا سهام سرمايه گذار خارجي در چنين شركت ايراني تابع محدوديت نيست و سرمايه گذار به نسبت سرمايه و يا سهم خود در شركت، مي تواند در مديريت و اداره امور آن نقش داشته باشد. ب . ترتيبات قراردادي : منظور مجموعه روشهائي است كه طي آن استفاده از سرمايه خارجي صرفا تابع توافقات انجام شده مبان طرفين قرارداد مي باشد. به عبارت ديگر، حقوق سرمايه گذار خارجي در نتيجه مشاركت مستقيم وي در سرمايه شركت سرمايه پذير ايراني ايجاد نمي شود، بلكهصرفا به توافقات قــراردادي طرفين متكي است . سرمايه گـــذاري خارجي در چارچوب ترتيبات قـراردادي دركليه بخشها قابل انجام است. بازگشت سرمايه و منافع حاصله در اينگونه سرمايه گذاريها نيز از محل عملكرد اقتصادي طرح مورد سرمايه گذاري، بدون اتكاء به تضمين دولت ،بانكها و شركتهاي دولتي صورت مي پذيرد

5- سرمايه گذاري مستقيم خارجي درچه بخشهايي مجاز است؟

سرمايه گذاري مستقيم خارجي دركليه زمينه هايي كه فعاليت بخش خصوصي در آن مجاز است، قابل انجام مي باشد

6- سرمايه گذاري خارجي در چارچوب ترتيبات قراردادي درچه بخشهايي مجاز است؟

سرمايه گذاري خارجي در چارچوب ترتيبات قراردادي دركليه بخشهاي اقتصادي كشور مجاز است. خاطر نشان مي سازد سرمايه گذاري خارجي دربخشهايي كه در اختيار دولت قرار دارد، صرفا درچارچوب ترتيبات قراردادي قابل انجام است.

7- چه نوع تشكل حقوقي براي تحقق يك سرمايه گذاري خارجي تجويز می شود؟

طبق قانون تجارت ايران هفت نوع شركت يا شخصيت حقوقي قابل تأسيس است كه از بين آنها شركت سهامي كه در آن سرمايه به سهام تقسيم مي شود بعنوان رايج ترين و مقبولترين تشكل حقوقي تجويز می شود.

8- آيا داشتن شريك محلي براي سرمايه گذاران خارجي الزامي است؟

خير، داشتن شريك محلي الزامي نيست اما معمولا سرمايه گذاران خارجي به علت آشنابودن طرف هاي ايراني با شرايط كار، مقررات و ضوابط اداري، راههاي استفـاده از امكانات محلي و غيره تمايل به اختيار نمودن شريك محلي دارند.

9- حد مجاز سرمايه گذاري خارجي در ايران چه ميزان است ؟

از حيث درصد مشاركت و ميزان سرمايه گذاري هيچگونه محدوديتي براي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در جمهوري اسلامي ايران وجود ندارد.

10- اگر چنين است پس منظور از نسبت هاي 25 %و 35 %مذكور در بند"د" ماده 2 قانون سرمايه گذاري خارجي چيست ؟

نسبت هاي مذكور ارتباطي به درصد مشاركت خارجي در هر مورد سرمايه گذاري ندارد. در حقيقت، اين نسبت ها ناظر به تعيين سهم ارزش كالاها و خدمـات توليدي طرح سرمايه گذاري خارجي به كـل اقتصاد كشور است كه در زمان صدور مجوز سرمايه گذاري خارجي براي هر بخش و زير بخش (رشته) اقتصادي بطور جداگانه محاسبه و تعيين می گردد.

11- آيا سرمايه گذاري خارجي در حوزه هاي بالادستي نفت و گاز مجاز مي باشد

در حوزه هاي بالادستي نفت و گاز سرمايه گذاري خارجي صرفا در چارچوب ترتيبات قراردادي امكانپذير است اما در حوزه هاي پائين دستي سرمايه گذاري خارجي مستقيم نيز مجاز مي باشد.

12- آيا بكارگيري اسامي و نامهاي تجاري خارجي درسرمايه گذاريهاي خارجي مجاز است؟

استفاده از اسامي و نامهاي تجاري خارجي در كليه زمينه ها مجاز مي باشد.

13- آيا سرمايه گذاري خارجي در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار مجاز است؟

منعي بـراي سرمايه گذاري خارجي در شركتهـاي پذيرفته شده در بـورس اوراق بهـادار وجود ندارد. اينگونه سرمايه گذاران خارجي مي توانند از مزايائي كه قانون سرمايه گذاري خارجي فراهم نموده همانند سرمايه گذاريهاي خارج از بورس برخوردار شوند .

14- منظور از مناطق ويژه اقتصادي چيست و در كدام منطقه از كشور اين مناطق تاسيس شده است؟

مناطـق ويژه اقتصادي مناطق محصور گمركي هستند كه ورود كالا، ماشين آلات و تجهيزات به آن مناطق از شمول مقررات صادرات و واردات مستثني ميباشد. هريك از اين مناطق ممكن است باهدفهاي خاصي تاسيس شده باشند. برخي براي نگهداري كالا به قصد واردات به كشور و يا صادرات به خارج، و برخي نيز علاوه بر نگهداري كالا ممكن است براي انجام امور توليدي و صنعتي طراحي شده باشند . در حال حاضر 17 منطقه ويژه اقتصادي در كشور وجود دارد.

15- آيا تفاوتي بين سرمايه گذاري خارجي در مناطق آزاد تجاري-صنعتي، مناطق ويژه اقتصادي و سرزمين اصلي وجود دارد؟

سرمايه گذاري خارجي در مناطق آزاد تابع مقررات خاص سرمايه گذاري در اين مناطق ميباشد. منظور از مناطق آزاد، مناطقي است كه قانونا بعنوان منطقه آزاد شناخته شده اند و در حال حاضر شامل شش منطقه قشم، كيش، چابهار، بندر انزلي، اروند و ارس ميباشد. مناطقي كه تحت عنوان مناطق ويژه اقتصـادي از آنها ياد می شود جزئي از سرزمين اصلي ميباشند و به همين لحاظ سرمايه گذاري در اين مناطق نيز به مثابه سرمايه گذاري در سرزمين اصلي تلقي می گردد. درهرحال باتوجه به دامنه شمول قانون سرمايه گذاري خارجي به قلمرو جمهوري اسلامي ايران، سرمايه گذاريهاي خارجي كه در مناطق آزاد تجاري- صنعتي جمهــوري اسلامي ايران صورت مي گيـرند نيز مي تواننـد از مزاياي قانون مزبور، مشروط به طي تشريفات قانوني اخذ مجوز سرمايه گذاري، برخوردار شوند

16- منظور از شركت ايراني و شركت خارجي براساس قوانين ايران چيست

شركت ايراني شركتي است كه طبق قـانون تجارت در ايران تشكيل و به ثبت برسد حتــي اگر سهام يا سهم الشركه اين شركتها صد درصد به اشخاص حقيقي يا حقوقي خارجي تعلق داشته باشد. شركت خارجـي نيز شركتي است كه در خارج از ايران تشكيل و به ثبت رسيده باشد.

17- آيا ايجاد پايگاه قانوني بصورت شعبه و نمايندگي شركتهاي خارجي در ايران امكانپذير است؟

بلي. هر شركت خارجي براي توسعه امور تجاري خود و انجام تكاليف قراردادي و فعاليتهاي بازاريابي و غيره ميتواند با ثبت شعبه و يا نمايندگي شركت مادر مبادرت به ايجاد يك پايگاه قانوني در ايران نمايد. جهت تأسيس شعبه يا نمايندگي، مقررات خاصي وجود دارد و متقاضيان بايد مستقيما به اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي مراجعه نمايند.

18- آيا تأسيس شعبه و نمايندگي بعنوان سرمايه گذاري خارجي تلقي مي شود؟

تأســيس شعبــه و يا نمايندگي، سرمايه گذاري خارجي تلقي نمي گردد. سرمايه گذاري خارجي مي تواند از طريق تشكيل يك شركت ايراني جديد، مشاركت در يك شركت ايراني موجود و يا حصول تفاهمات قراردادي با يك بنگاه سرمايه پذير ايراني صورت پذيرد.

19- شهركهاي صنعتي چه ويژگي هايي دارند و چه تسهيلاتي در آنها فراهم است؟

شهركهاي صنعتي شهرك هاي پيش ساخته اي هستند كه توسط شركت شهركهاي صنعتي ايران وابسته به وزارت صنايع و معادن در قطبهـاي صنعتـي سراسـر كشور ايجاد شده و آماده استفـاده براي سرمايه گذاران مي باشند. لازم به ذكر است كه در برخي از اين شهركها، كارخانه ها و كارگاههـاي صنعتي ساخته شده آماده واگذاري است. نكته مهم در اين شهركها، در اختيار بودن خدمات زيربنايي از قبيل آب، برق، گاز و تلفن و دسترسي به شبكه هاي عمده حمل و نقل كشور مي باشد.

20- قانون حمايت كننده از سرمايه گذاري خارجي درجمهوري اسلامي ايران كدام است؟

قانون حمايت كننده از سرمايه گذاري خارجي در ايران، "قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي" مصــوب ســال 1381 شمسـي (2002 ميــلادي) مـي باشـد كـه در ايــن مجموعــه از آن بـا عنــوان "قانون سرمايه گذاري خارجي" ياد مي شود. دامنه شمول اين قانون به سراسر قلمرو جمهوري اسلامي ايران تسري دارد و كليه سرمايه گذاران خارجي مي توانند براساس اين قانون دركشور سرمايه گذاري نموده و از مزاياي آن برخوردار شوند

21- نقش مقررات سرمايه گذاري در مناطق آزاد چيست؟

هرچنـد سرمايه گذاري خارجي درمناطق آزاد تجـاري- صنعتي تابع مقررات سرمايه گذاري در آن منـاطق مي باشد اما اين امكان نيز فراهم است كه سرمايه گذاران خارجي براساس قانون سرمايه گذاري خارجي درمناطق آزاد سرمايه گذاري نموده و از پوشش حمايتي قانون ياد شده برخوردار شوند

22- اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری خارجی را از کدام مراجع می توان اخذ نمود؟

قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی و آیین نامه اجرایی آن - سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران

23- از زمان ارائه درخواست تا صدور مجوز چقدر زمان طول می برد؟

23 روز کاری

24- مستندات اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی چیست؟

  • نامه درخواست
  • فرم درخواست
  • مستندات هویتی یا ثبتی متقاضی
  • مستندات ثبتی شرکت سرمایه پذیر ایرانی
  • موافقت اصولی شرکت سرمایه پذیر ایرانی
  • فهرست سرمایه غیرنقد
دی ان ان