جستجو
ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1404
Menu

SLA

توافقنامه سطح خدمت

شناسايی و تجهيز منابع مالی خارجی (دولتها، بانكهای تجاری)

1)مقدمه

اين توافقنامه سطح خدمات به منزله قراردادی فیمابین سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، در نقش ارائه‌دهنده خدمات از يک سو (که از اين پس با عنوان سازمان خوانده می‌شود) و شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی که خواهان شناسايي و تجهيز منابع مالي خارجي (دولتها، بانكهاي تجاري) برای اجرای پروژه ها و طرح های نیازمند تسهیلات اعتباری هستند در نقش دريافت‌کننده خدمات از سوی ديگر (از اين پس با نام متقاضی خوانده می‌شود)، ارائه می‌شود. اين توافقنامه بر تکالیف و مسئولیت‌های هر دو رکن، عملکرد و کیفیت موردانتظار از خدمات ارائه شده است.

 

2)هدف

هدف از اين توافقنامه سطح خدمت، شناسايي و تجهيز منابع مالي خارجي (دولتها، بانكهاي تجاري) است که جزء یکی از تکالیف دولت، جهت استفاده طرحها و پروژه های اولویت دار کشور(اعم از دولتی و یا غیر دولتی) می باشد و طبق قانون وظیفه شناسایی و تجهیز منابع مالی خارجی از جانب دولت بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده است. کلیه امور مربوطه به این خدمت در سازمان سرمایه گذاری متمرکز شده است. شناسایی اعتبار دهنده  با انجام مذاکرات با نمایندگان دولت های خارجی، بانکهای تجاری و نیز موسسات بیمه اعتبار خارجی آغاز و درنهایت منجر به امضای تفاهم نامه همکاریهای مالی و یا انعقاد قرارداد وام و صدور ضمانتنامه می گردد.

3)مسئولیت

در این پروژه ضمن رعایت قوانین و مقررات بالادستی حوزه تامین مالی خارجی با حفظ محرمانگی پس از تکمیل فرایندهای داخلی و اخذ مجوزهای قانونی از جمله تهیه پیش نویس متن تفاهم نامه، پیش نویس متن قرارداد وام، اخذ مجوز هیات وزیران و تائیدیه مجلس شورای اسلامی، خدمت صورت می پذیرد.

 

4)تعهدات متقابل خدمت‌گیرنده و دستگاه اجرايی

تعهدات سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران درخصوص خدمت شناسايي و تجهيز منابع مالي خارجي (دولتها، بانكهاي تجاري) به شرح زير می‌باشد:

  1. سازمان متعهد می‌شود  درروزهای کاری و ساعات اداری پاسخگوی متقاضیان استفاده از این خدمت باشد و در صورت بروز هر نوع مشکلی، اطلاع‌رسانی شفاف در اين خصوص انجام دهد.
  2. سازمان متعهد می‌شود در صورت درخواست متقاضی مبنی بر اشکال در ارائه خدمت از سوی متقاضی، بدون جانب‌داری و با رعایت انصاف و عدالت، راهنمایی متقاضی را در دستور کار قرار دهد.
  3. سازمان متعهد می‌شود هر نوع تغییر در فرآیندها، مدارک و ضوابط ارائه خدمت را به صورت مکاتبه رسمی اطلاع‌رسانی نماید.
  4. سازمان متعهد می‌شود کارشناسان این سازمان نسبت به رعایت ادب، احترام، متانت و صبوری در فرآیند پاسخگویی به متقاضیان خدمت، نهایت تلاش خود را انجام دهند.

تعهدات خدمت‌گیرنده درخصوص خدمت مورد نظر به شرح زیر می‌باشد:

  • متقاضی متعهد می‌شود در هنگام تکمیل مدارک مورد نیاز نهایت دقت خود جهت تسریع در انجام امور و جلوگیری از دوباره کاری را به خرج دهد.
  • متقاضی متعهد می‌شود گام های انجام خدمت را با نهایت دقت و طبق راهنمایی های کارشناسان سازمان طی کرده و اقدامات لازم جهت اجتناب از دوباره کاری را به عمل آورد.
  • متقاضی متعهد می‌شود نسبت به رعایت ادب و احترام، متانت‌ و صبوری در هنگام مراجعه به کارشناسان این سازمان جهت دریافت خدمت، نهایت تلاش خود را انجام دهد.

5)هزینه‌ها و پرداخت‌ها

این خدمت به صورت رایگان صورت می‌پذیرد و از وظایف سازمان می باشد.

6)دوره عملکرد

این توافقنامه تا پایان سال 1404 اعتبار دارد.

7)خاتمه توافقنامه

این توافقنامه در هفت بند تدوین شده است.

سوالات پر تکرار شناسايی و تجهيز منابع مالي خارجی (دولتها، بانكهای تجاری)

۱. خدمت "شناسایی و تجهیز منابع مالی خارجی" چیست و توسط کدام نهاد ارائه می‌شود؟

یکی از تكاليف دولت، تجهيز منابع مالي خارجي جهت استفاده طرحها و پروژه هاي اولويت دار كشور( اعم از دولتي و يا غير دولتي) است كه طبق قانون وظيفه شناسايي و تجهيز منابع مالي خارجي از جانب دولت بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده و کلیه امور مربوط به این خدمت در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران متمرکز شده است.

 شناسايي اعتبار دهنده با انجام مذاكرات با نمايندگان دولت هاي خارجي، بانكهاي تجاري و نيز موسسات بيمه اعتبار خارجي آغاز و درنهايت منجر به امضاي تفاهم نامه همكاريهاي مالي و يا انعقاد قرارداد وام و صدور ضمانتنامه مي گردد

2. مخاطبان اصلی و طرف‌های ذینفع در فرآیند تجهیز منابع مالی خارجی چه کسانی هستند؟

مخاطبان این خدمت شامل دولت‌های خارجی، بانک‌های خارجی و موسسات بیمه اعتباری خارجی هستند.

3. مراحل اصلی فرآیند شناسایی و تجهیز منابع مالی خارجی از منظر دستگاه اجرایی کدامند؟

این فرآیند شامل چهار گام اصلی است:

  1. پیش‌نویس متن تفاهم‌نامه.
  2. پیش‌نویس متن قرارداد وام.
  3. اخذ مجوز هیئت وزیران.
  4. اخذ تأییدیه مجلس شورای اسلامی.

4: ماهیت ارائه این خدمت چگونه است ؟

پاسخ:  ماهیت مراحل این خدمت "ذاتاً غیر الکترونیکی" است.

۵. چه قوانین و مقرراتی این خدمت را پشتیبانی می‌کنند؟

چندین قانون و مقرره از این خدمت حمایت می‌کنند:

  • قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور( بند (الف) ماده 4 )
  • بند )ج( تبصره ٢قانون بودجه ١٤
  • قانون برنامه هفتم توسعه پیشرفت (ماده 7)
  • قانون سياست هاي اصل ٤٤قانون اساسي ماده (28)
دی ان ان