جستجو
ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1404
Menu

SLA

توافقنامه سطح خدمت

ضمانتنامه های كلی و اختصاصی، جهت اخذ وامها و تسهيلات مالی خارجی

1)مقدمه

اين توافقنامه سطح خدمات به منزله قراردادی فیمابین سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، در نقش ارائه‌دهنده خدمات از يک سو (که از اين پس با عنوان سازمان خوانده می‌شود) و شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی که خواهان صدور ضمانتنامه هاي كلي و اختصاصي، جهت اخذ وامها و تسهيلات مالي خارجي برای اجرای پروژه ها و طرح های نیازمند تسهیلات اعتباری هستند در نقش دريافت‌کننده خدمات از سوی ديگر (از اين پس با نام متقاضی خوانده می‌شود)، ارائه می‌شود. اين توافقنامه بر تکالیف و مسئولیت‌های هر دو رکن، عملکرد و کیفیت موردانتظار از خدمات ارائه شده است.

 

2)هدف

هدف از اين توافقنامه سطح خدمت، صدور ضمانتنامه هاي كلي و اختصاصي، جهت اخذ وامها و تسهيلات مالي خارجي است. براساس درخواست اعتباردهندگان خارجی، ارائه تسهیلات وامی صرفاً با دریافت تضمین نامه دولتی انجام می پذیرد. لذا برای اینکه متقاضیان بخش دولتی و یا خصوصی بتوانند از وامها و تسهیلات مالی خارجی استفاده نمایند لازم است تضمین نامه از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نفع اعتبار دهنده خارجی صادر گردد.

 

3)مسئولیت

در این پروژه ضمن رعایت قوانین و مقررات بالادستی حوزه تامین مالی خارجی با حفظ محرمانگی پس از تکمیل فرایندهای داخلی و اخذ مجوزهای قانونی، امضاء قرارداد کلی وام با اعتبار دهنده خارجی جهت صدور ضمانتنامه کلی و امضاء قرارداد وام فیمابین بانک عامل و اعتباردهنده خارجی جهت صدور ضمانتنامه فرعي يا اختصاصي، صورت می پذیرد.

 

4)تعهدات متقابل خدمت‌گیرنده و دستگاه اجرايی

تعهدات سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران درخصوص خدمت صدور ضمانتنامه هاي كلي و اختصاصي، جهت اخذ وامها و تسهيلات مالي خارجي به شرح زير می‌باشد:

  1. سازمان متعهد می‌شود درروزهای کاری و ساعات اداری پاسخگوی متقاضیان استفاده از این خدمت باشد و در صورت بروز هر نوع مشکلی، اطلاع‌رسانی شفاف در اين خصوص انجام دهد.
  2. سازمان متعهد می‌شود در صورت درخواست متقاضی مبنی بر اشکال در ارائه خدمت از سوی متقاضی، بدون جانب‌داری و با رعایت انصاف و عدالت، راهنمایی متقاضی را در دستور کار قرار دهد.
  3. سازمان متعهد می‌شود هر نوع تغییر در فرآیندها، مدارک و ضوابط ارائه خدمت را به صورت مکاتبه رسمی اطلاع‌رسانی نماید.
  4. سازمان متعهد می‌شود کارشناسان این سازمان نسبت به رعایت ادب، احترام، متانت و صبوری در فرآیند پاسخگویی به متقاضیان خدمت، نهایت تلاش خود را انجام دهند.

تعهدات خدمت‌گیرنده درخصوص خدمت مورد نظر به شرح زیر می‌باشد:

  • متقاضی متعهد می‌شود در هنگام تکمیل مدارک مورد نیاز نهایت دقت خود جهت تسریع در انجام امور و جلوگیری از دوباره کاری را به خرج دهد.
  • متقاضی متعهد می‌شود گام های انجام خدمت را با نهایت دقت و طبق راهنمایی های کارشناسان سازمان طی کرده و اقدامات لازم جهت اجتناب از دوباره کاری را به عمل آورد.
  • متقاضی متعهد می‌شود نسبت به رعایت ادب و احترام، متانت‌ و صبوری در هنگام مراجعه به کارشناسان این سازمان جهت دریافت خدمت، نهایت تلاش خود را انجام دهد.

5)هزینه‌ها و پرداخت‌ها

این خدمت به صورت رایگان صورت می‌پذیرد و از وظایف سازمان می باشد.

6)دوره عملکرد

این توافقنامه تا پایان سال 1404 اعتبار دارد.

7)خاتمه توافقنامه

این توافقنامه در هفت بند تدوین شده است.

سوالات پر تکرار ضمانت نامه هاي كلي و اختصاصي، جهت اخذ وامها و تسهيلات مالي خارجي

1-خدمت " ضمانت نامه هاي كلي و اختصاصي، جهت اخذ وامها و تسهيلات مالي خارجي" به چه چیزی اشاره دارد؟

این خدمت به فرآیند دریافت ضمانت‌نامه دولتی برای وام‌ها و تسهیلات مالی خارجی اشاره دارد. هدف اصلی آن این است که متقاضیان (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) بتوانند از تسهیلات مالی خارجی استفاده کنند. از آنجایی که اعتباردهندگان خارجی معمولاً ارائه تسهیلات وامی را با دریافت تضمین‌نامه دولتی انجام می‌دهند، در این خدمت وزارت امور اقتصادی و دارایی به نفع اعتباردهنده خارجی این ضمانت‌نامه را صادر می کند. این فرآیند به صورت دولت به دولت و دولت به کسب‌وکارارائه میگردد.

۲. چه نوع متقاضیانی می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند و چه کسانی درگیر فرآیند هستند؟

مخاطبین اصلی این خدمت شامل اعتباردهندگان خارجی و شرکت‌های بیمه مربوطه، بانک‌های عامل ایرانی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، و نهادهای عمومی و شرکت‌های خصوصی هستند. به عبارت دیگر، هر نهاد دولتی یا خصوصی در ایران که قصد استفاده از تسهیلات مالی خارجی را دارد، می‌تواند از این فرآیند برای دریافت ضمانت‌نامه دولتی بهره‌مند شود.

 

۳. مراحل اصلی فرآیند اخذ ضمانت‌نامه دولتی برای وام‌های خارجی از دیدگاه دستگاه اجرایی چیست؟

مراحل ارائه خدمت شامل: ۱. امضای قرارداد کلی وام با اعتباردهنده خارجی برای صدور ضمانت‌نامه کلی. ۲. امضای قرارداد وام بین بانک عامل و اعتباردهنده خارجی برای صدور ضمانت‌نامه فرعی یا اختصاصی. ۳. اخذ مجوزهای قانونی لازم و طی کردن فرآیند داخلی توسط متقاضی تسهیلات مالی خارجی می باشد.

4. نقش سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در این فرآیند چیست؟

سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مسئولیت تمرکز و تنظیم امور مربوط به اخذ هر گونه وام و اعتبار از خارج را بر طبق مقررات بر عهده دارد. بر اساس اساسنامه خود، این سازمان وظایف مربوط به اخذ وام و اعتبار از خارج را انجام می‌دهد و در هماهنگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، به تأمین مالی خارجی و مدیریت ضمانت‌نامه‌ها می‌پردازد. این سازمان نقش محوری در تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تأمین مالی پروژه‌های داخلی ایفا می‌کند.

 

5. قوانین و مقررات حاکم بر این خدمت کدامند و چه ابعادی را پوشش می‌دهند؟

چهار قانون اصلی بر این خدمت حاکم است:

 ۱. بند (الف) ماده (۴) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور: این قانون بر تأمین مالی منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری اقتصاد تأکید دارد.

 ۲. ماده (۱) و بند (۴) ماده (۵) فصل دوم اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران: این اساسنامه سازمان را مسئول تمرکز و تنظیم امور مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران، سرمایه‌گذاری‌های ایرانی در خارج، و همچنین اخذ هرگونه وام و اعتبار از خارج طبق مقررات می‌داند.

 ۳. بند (الف) و (ب) ماده (۲۸) و تبصره (۲) ماده (۳۴) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها

 ۴. بند (الف) ماده (۳) قانون برنامه هفتم توسعه: این قانون وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف می‌کند با همکاری سازمان، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی، برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی هدف در سال بعد را شامل میزان منابع مالی مورد نیاز و نحوه تأمین آن از بازار سرمایه، منابع بانکی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی خارجی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

دی ان ان