جستجو
ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1404
Menu

SLA

توافقنامه سطح خدمت

ضمانتنامه دولتی برای شركت های صادر كننده خدمات فنی و مهندسی

برای استفاده از منابع بين المللی

1)مقدمه

اين توافقنامه سطح خدمات به منزله قراردادی فیمابین سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، در نقش ارائه‌دهنده خدمات از يک سو (که از اين پس با عنوان سازمان خوانده می‌شود) و براي شركت هاي صادركننده خدمات فني و مهندسي که خواهان صدور ضمانتنامه دولتی، برای استفاده از منابع بين المللي در نقش دريافت‌کننده خدمات از سوی ديگر (از اين پس با نام متقاضی خوانده می‌شود)، ارائه می‌شود. اين توافقنامه بر تکالیف و مسئولیت‌های هر دو رکن، عملکرد و کیفیت موردانتظار از خدمات ارائه شده است.

 

2)هدف

با توجه به محدودیت های بین المللی برای فعالان بخش خصوصی کشورمان جهت حضور در بازار های بین المللی به ویژه در حوزه ارائه ضمانتنامه های بانکی مورد نیاز جهت صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی در سال 1403 موضوع صدور ضمانتنامه حاکمیتی برای حل مشکل صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در دستور کار سازمان سرمای گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران قرار گرفت.

 

3)مسئولیت

در این پروژه ضمن رعایت قوانین و مقررات بالادستی ازجمله بند (د) تبصره یک قانون بودجه سال 1403 موضوع صدور ضمانتنامه حاکمیتی، پس از تکمیل فرایندهای داخلی و اخذ مجوزهای قانونی، جهت صدور ضمانتنامه دولتی صورت می پذیرد.

 

4)تعهدات متقابل خدمت‌گیرنده و دستگاه اجرايی

تعهدات سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران درخصوص خدمت صدور ضمانتنامه دولتي براي شركت هاي صادر كننده خدمات فني و مهندسي براي استفاده از منابع بين المللي به شرح زير می‌باشد:

  1. سازمان متعهد می‌شود درروزهای کاری و ساعات اداری پاسخگوی متقاضیان استفاده از این خدمت باشد و در صورت بروز هر نوع مشکلی، اطلاع‌رسانی شفاف در اين خصوص انجام دهد.
  2. سازمان متعهد می‌شود در صورت درخواست متقاضی مبنی بر اشکال در ارائه خدمت از سوی متقاضی، بدون جانب‌داری و با رعایت انصاف و عدالت، راهنمایی متقاضی را در دستور کار قرار دهد.
  3. سازمان متعهد می‌شود هر نوع تغییر در فرآیندها، مدارک و ضوابط ارائه خدمت را به صورت مکاتبه رسمی اطلاع‌رسانی نماید.
  4. سازمان متعهد می‌شود کارشناسان این سازمان نسبت به رعایت ادب، احترام، متانت و صبوری در فرآیند پاسخگویی به متقاضیان خدمت، نهایت تلاش خود را انجام دهند.

تعهدات خدمت‌گیرنده درخصوص خدمت مورد نظر به شرح زیر می‌باشد:

  • متقاضی متعهد می‌شود در هنگام تکمیل مدارک مورد نیاز نهایت دقت خود جهت تسریع در انجام امور و جلوگیری از دوباره کاری را به خرج دهد.
  • متقاضی متعهد می‌شود گام های انجام خدمت را با نهایت دقت و طبق راهنمایی های کارشناسان سازمان طی کرده و اقدامات لازم جهت اجتناب از دوباره کاری را به عمل آورد.
  • متقاضی متعهد می‌شود نسبت به رعایت ادب و احترام، متانت‌ و صبوری در هنگام مراجعه به کارشناسان این سازمان جهت دریافت خدمت، نهایت تلاش خود را انجام دهد.

5)هزینه‌ها و پرداخت‌ها

این خدمت به صورت رایگان صورت می‌پذیرد و از وظایف سازمان می باشد.

6)دوره عملکرد

این توافقنامه تا پایان سال 1404 اعتبار دارد.

7)خاتمه توافقنامه

این توافقنامه در هفت بند تدوین شده است.

سوالات پر تکرار ضمانتنامه دولتی برای شركت های صادر كننده خدمات فنی و مهندسی

۱. خدمت "ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی" چیست؟

این یک خدمت دولتی است که توسط سازمان سرمایه‌گذاری به نمایندگی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه می‌شود. هدف اصلی آن تسهیل حضور بخش خصوصی کشور در بازارهای بین‌المللی، به ویژه در حوزه رفع مشکلات مربوط به ارائه ضمانتنامه های بانکی مورد نیاز جهت صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی با توجه به محدودیت های بین المللی است.

۲. چه کسانی مخاطب این خدمت هستند؟

این خدمت برای صادرکنندگان کالاها و خدمات یا پیمانکاران ایرانی در خارج از کشور و سرمایه‌گذاران ایرانی برای افزایش ارزش افزوده مواد اولیه و کالاهای واسطه ای ایرانی یا جذب و انتقال فناوری به داخل کشور طراحی شده است.

۳. فرایند درخواست و دریافت ضمانت‌نامه دولتی چگونه است؟

فرایند دریافت این ضمانت‌نامه شامل مراحلی است که هم از منظر متقاضی و هم از منظر دستگاه اجرایی تعریف شده است:

  • از منظر متقاضی (خدمت‌گیرنده):
  1. ارائه درخواست به وزارت امور اقتصادی و دارایی.
  2. اخذ تاییدیه از سازمان برنامه و بودجه و سازمان توسعه تجارت.
  3. تودیع وثایق نزد بانک عامل ایرانی.
  • از منظر دستگاه (سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران):
  1. اخذ موافقت کشور هدف.
  2. اخذ مجوز شورای عالی تامین مالی.
  3. دریافت ضمانت‌نامه ارزی از بانک عامل ایرانی متقاضی.
  4. بررسی متن ضمانت‌نامه و اخذ تاییدیه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
  5. صدور ضمانت‌نامه.

۴. پشتوانه قانونی این خدمت چیست؟

این خدمت بر پایه دو قانون اصلی استوار است:

  1. بند "د" تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۳
  2. ماده ۲۸ بند "ب" قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

۵. ماهیت این خدمت چگونه است؟

این خدمت جز وظایف سازمان سرمیه گذاری و ذاتاً غیر الکترونیکی" است.

دی ان ان